WYMIANA HAMULCÓW
Wymiana i naprawa elementów układu hamulcowego
Serwis układów hamulcowych
Sprawność układu hamulcowego samochodu jest odpowiedzialna za bezpieczeństwo poruszania się po drodze. Realizujemy serwis układu hamulcowego w pełnym zakresie, począwszy od czynności podstawowych, takich jak wymiana klocków hamulcowych, wymiana tarcz, bębnów, wymiana płynu hamulcowego, wymiana elementów hamulca ręcznego, a skończywszy na wymianie lub czyszczeniu zacisków i ich elementów, przewodów sztywnych oraz elastycznych, czy wymianie pomp ABS-u. Naprawa hamulców wymagać może również kalibracji elektroniki samochodu. W przypadkach, gdy wymiana hamulców, wymiana hamulca ręcznego, naprawa hamulców, czy wymiana innych elementów hamulców związane są z przeprowadzaną likwidacja szkody komunikacyjnej, winny one skutkować przeprowadzeniem stosownego badania technicznego dodatkowego, jako następstwo, tak zwanej, szkody istotnej. W przypadku pojazdów ciężarowych wykonujemy serwis układów hamulcowych w stosownym zakresie, włączając w to naprawy i wymiany elementów układu pneumatycznego.
Naprawa hamulców
Naprawa hamulców jest nieodzowna i należy ją wykonać natychmiast, kiedy zauważymy, że pogorszyła się stabilność auta przy hamowaniu i, oczywiście, kiedy w zauważalny sposób wydłużyła się droga hamowania. Serwis układu hamulcowego jest też oczywistością, jeśli użytkownik zauważy brak działania systemów wspomagania, takich jak ABS czy kontrola trakcji [te niedomagania sygnalizowane sa także żółtą kontrolką / kontrolkami, na tablicy rozdzielczej], ale także wibracje, stuki, szarpanie, szczególnie przy ostrzejszym hamowaniu. Z kolei wymiana elementów hamulca ręcznego okaże się konieczna, gdy zapieczeniu ulegnie układ cięgien / linek tego układu, lub kombinacja linek i siłowników hamulca postojowego, sterowanego elektrycznie. Awaria tego układu może się objawić dwojako, albo jako brak działania, w jednym lub w obu kołach, albo jako zablokowanie i przegrzewanie się hamulca. Problemy tego układu będą się przekładały na nieprawidłowe działanie innych systemów, takich jak, na przykład, wspomaganie ruszania pod górę. Równie częstą przyczyną nieprawidłowości w działaniu hamulców jest nieprawidłowy poziom lub zestarzenie płynu hamulcowego, którego poziom trzeba regularnie kontrolować i uzupełniać, a także wymieniać na nowy, we wskazanych, przez producenta pojazdu, odstępach czasowych. Oczywiście, każdorazowo, sygnałem do zgłoszenia się na serwis zasadniczego układu hamulcowego oraz do naprawy hamulca ręcznego, będzie zalecenie diagnosty, dokonującego corocznego przeglądu okresowego, co ma miejsce bardzo często, ponieważ nadmierne zużycie elementów ciernych, takich jak tarcze hamulcowe, klocki hamulcowe, czy okładziny w hamulcach bębnowych, może się wcale nie manifestować, od razu, widocznym pogorszeniem hamowania auta.
Serwis układu hamulcowego – koszt
To, ile kosztuje naprawa hamulców zależało będzie, zasadniczo, od zużycia poszczególnych elementów. O ile koszt nabycia i wymiany elementów eksploatacyjnych, w postaci tarcz, klocków, okładzin nie należy do najwyższych, to już konieczność kompleksowej naprawy hamulców, na przykład kiedy konieczna jest wymiana kompletnych zacisków, przewodów, pompy hamulcowej ABS, może skutkować znaczącymi wydatkami. Trzeba pamiętać, że regularny serwis układów hamulcowych zwiększa żywotność i trwałość najdroższych elementów. Serwis układu hamulcowego, wykonywany w odstępach, zalecanych przez literaturę, daje nie tylko gwarancję bezpieczeństwa, ale także zmniejsza ryzyko przykrych niespodzianek, w czasie dłuższych podróży, kiedy, na przykład, wykorzystujemy maksymalną ładowność auta, w czasie wyprawy wakacyjnej.