WYMIANA SPRZĘGŁA
Wymiana i naprawa sprzęgła
Dział napraw mechanicznych naszej firmy wykonuje także kompleksowe usługi wymiany sprzęgła. Ten element przeniesienia napędu nie zawodzi raczej często, ale niektóre jego podzespoły podlegają zużyciu eksploatacyjnemu, a z wiekiem narasta ryzyko awarii, wynikających ze zmęczenia materiałowego lub utraty szczelności. Wymiana sprzęgła, to pojęcie, pod którym ukryć się mogą wybrane, konkretne czynności, takie jak: wymiana tarczy sprzęgła [lub tarcz], wymiana pompy / pompki sprzęgła [wysprzęglika centralnego lub zewnętrznego], wymiana linki sprzęgła, wymiana docisku oraz, nierzadko, koła dwumasowego, może być posiadaczowi auta potrzebna po przebiegu wieluset tysięcy kilometrów, jeśli konstrukcja jest prosta, a styl jazdy kierowcy spokojny. Bywa jednak, że system bardziej złożony, obsługujący auto z silnikiem o dużej mocy i momencie obrotowym albo użytkowany bardzo „dynamicznie”, domagać się będzie naprawy sprzęgła o wiele szybciej, niż to wynika z założeń producenta danego modelu. Bywa też, że częstszej ingerencji wymagają układy sprzęgłowe w pojazdach, wyposażonych w napędy kół obu osi [4×4, AWD]. W przypadku układów wysprzęglania występują także mniej kosztowne awarie, na przykład w obrębie sterowania, w kabinie kierowcy [pompa pod pedałem sprzęgła bądź czujniki elektroniki zawiadującej].
Ile trwa wymiana sprzęgła?
Naprawa sprzęgła zająć może warsztatowi od kilku godzin [w ramach jednej dniówki pracy zakładu], do nawet dwóch – trzech dni roboczych. Ile trwa wymiana sprzęgła zależy właśnie od, wspomnianej wcześniej, konfiguracji i złożoności przeniesienia napędu, ale także od tego, z jakim nakładem pracy wiąże się dostęp do podzespołów, w danym modelu auta. Istnieją rozwiązania, w których producent tak pomieścił układ napędowy pojazdu, że nawet wymiana linki sprzęgła wywołuje ból głowy u mechanika, a zdarzają się przypadki, gdzie rozczepienie sprzęgła i skrzyni biegów, a więc dostęp, należy do łatwych. Generalnie jednak, w wielu przypadkach, czas pracy, a za nim i koszt wymiany sprzęgła, zwiększa konieczność poniesienia nakładów na opuszczanie silnika ze skrzynią i sprzęgłem, a, nierzadko, konieczność rozbiórki elementów zawieszenia, znajdującego się pod silnikiem, a czasem nawet potrzeba wyjęcia całego silnika, wraz ze skrzynią biegów i umieszczenia na stanowisku poza autem. Zupełnie osobnym zagadnieniem może być pracochłonność obsługi i serwisowania automatycznych skrzyń wielosprzęgłowych, gdzie sprzęgło jest elementem dużo bardziej złożonego „mechanizmu”, także pod względem dostępu, reżimu naprawy, ale i elektroniki.
Koszty wymiany sprzęgła
W kwestii wyceny kosztów wyodrębnić należy dwie składowe. Koszt wymiany sprzęgła zawsze będzie zależny od nakładów robocizny. Jak opisano wyżej, w przypadku modeli o skomplikowanym i utrudnionym dostępnie do elementów sprzęgła, czas pracy może być relatywnie długi. W niektórych przypadkach, na przykład wymiana pompki sprzęgła , wymiana wysprzęglika na obudowie skrzyni lub wymiana linki sprzęgła mogą okazać się mało pracochłonne. Jeśli jednak naprawa sprzęgła ma polegać na zakupie i wymianie głównych jego elementów, to wymaga ona rozebrania obudowy, demontażu wszystkich elementów i zastąpienie zużytych, nowymi podzespołami. Wtedy zarówno koszt podzespołów jak i cena robocizny mogą sięgać sporych kwot. Tu należy się pewna uwaga. Wymiana sprzęgła, szczególnie jeśli wykonywana jest po znacznym przebiegu pojazdu, winna być wykonywana jako wymiana kompletna [na przykład tarcza + wysprzęglik + docisk + koło dwumasowe]. Wizualna ocena zużycia i poprzestanie na wymianie tylko widocznie zużytych elementów może wygenerować szybko koszty ponownej rozbiórki. Sprzęgło, poskładane z kombinacji nowych części oraz pozostawionych podzespołów, wcześniej już bardzo długo eksploatowanych, może bowiem skutkować ich zaskakująco szybkim zużyciem.